Základné informácie o motorových olejoch

Motorové oleje pre štvordobé motory majú dve základné charakteristiky: viskozitu a výkonovú klasifikáciu oleja.

Viskozita
Pre jednoduchosť môžeme povedať, že viskozita oleja v podstate označuje jeho hustotu. Čím vyššia viskozita, tým je olej hustejší a naopak. Viskozita teda neudáva výkonovú klasifikáciu oleje, ale len jeho tekutosť v závislosti na okolitej teplote. Viskozita oleja sa udáva normou SAE, napr. SAE 10W - 60, kde prvé číslo udáva tekutosť oleja pri nízkych teplotách (teda štartovateľnosť motora v zime), druhé číslo potom udáva viskozitu oleja pri vysokých teplotách, a teda použiteľnosť oleja v lete. Čím je prvé číslo nižšie, tým nižšia môže byť vonkajšia teplota, pri ktorej si olej ešte zachováva tekutosť dostatočnú na ľahké naštartovanie motora. Taký olej sa v zime dostane na mazané miesta včas, čo prospieva životnosti motora. Čím vyššie je druhé číslo, tým vyššia môže byť teplota, pri ktorej ešte olej zaisťuje mazanie motora, kedy sa ešte netrhá mazací film. Všetky oleje Maxima sú celoročné a viacrozsahové, sú určené na všetky typy štvorkoliek a UTV a umožňujú bezpečné celoročné používanie v širokom rozsahu klimatických podmienok a teplôt. 

Výkonová klasifikácia oleja
Na určenie vhodnosti oleja pre konkrétny stroj sa najčastejšie používa výkonová klasifikácia podľa americkej normy API. Táto norma delí motorové oleje podľa typu motora na zážihové (benzínové), označené písmenom „S“, a na vznetové (naftové), označené písmenom "C". Norma API ďalej určuje výkonnostnú klasifikáciu oleja. Táto klasifikácia sa udáva písmenami v abecednom poradí počínajúc „A“, pričom čím je písmeno v abecede ďalej, tým je olej kvalitnejší a vhodný pre výkonnejšie a modernejšie motory. Napríklad olej API SG / CC je motorový olej určený do náročných podmienok pre moderné štvordobé benzínové motory vyrobené po roku 1989, spĺňajúce najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebenia a zníženú tvorbu kalov.

Výber vhodného motorového oleja
Pri výbere motorového oleja je dôležité dodržať (alebo prekročiť) výkonovú špecifikáciu oleja odporučenú výrobcom. Väčšinou to býva klasifikácia SH alebo SG. Špecifikáciu predpisuje výrobca každej štvorkolky, UTV, skútra alebo motorky, a nájdete ju v návode na obsluhu vášho stroja. Túto špecifikáciu teda ako jedinú musíte striktne dodržať alebo prekročiť. Viskozitu oleja výrobcovia priamo nepredpisujú, tú si volíte sami podľa podmienok, v akých budete stroj používať (napríklad iba v lete, po celý rok, často v zime apod.). Väčšina výrobcov v návodoch uvádza orientačné odporúčanie viskozity motorového oleja v závislosti na vonkajšej teplote. 

Syntetika, polosyntetika alebo minerál?
Toto triedenie olejov nie je úplne presné, ale medzi motorkármi a štvorkolkármi je stále zaužívané, pretože pomerne presne rozdeľuje motorové oleje podľa technológie ich výroby a tým aj vlastností. 

Výhody syntetických olejov:
Vyššia tekutosť v celom teplotnom rozsahu a tým nižšia spotreba paliva.
Vyššia tekutosť pri nízkych teplotách a teda:

  • bezproblémové štartovanie za studena
  • výrazná úspora pohonných hmôt pri studených štartoch a jazdách na krátke vzdialenosti
  • syntetický olej sa za studena rýchlejšie dostane na mazané miesta, čím výrazne znižuje opotrebenie motora

Syntetický olej ďalej zaisťuje:

  • mäkší chod motora
  • vyššiu výkonovú rezervu
  • vyššiu odolnosť voči starnutiu oleja
  • vyššiu životnosť motora
  • vyššiu stabilitu oleja pri vysokých teplotách, teda vyššiu ochranu voči tvorbe karbonových úsad. Tým udržiava vysokú vnútornú čistotu motora s dlhšími intervalmi pravidelnej výmeny oleja, piestnych krúžkov a ďalších komponent motora.

Ak však predpísanú špecifikáciu plní aj minerálny olej, je samozrejme možné použiť i minerálny olej, ale bez výhod, ktoré poskytujú syntetické oleje.

Miesiteľnosť motorových olejov
Všetky súčasné motorové oleje je možné navzájom medzi sebou bez rizika akokoľvek miesiť. Ak zmiesite akékoľvek motorové oleje, pokiaľ napríklad prilejete „minerálny“ olej do „syntetického“, nič sa nezrazí, je len nutné dodržať predpísané výkonové špecifikácie oleja (nižšiu než predpísanú by ste do motora naliať nikdy nemali). Zmiešanie rôznych druhov motorových olejov má teda len jediný dôsledok - zmenu viskozity výslednej zmesi olejov. Zmiešaním olejov s rôznymi viskozitami ale nedostanete aritmetický priemer viskozít, pretože rôzne oleje majú rôznu interakciu jednotlivých modifikátorov viskozity s iným olejom. 

Pridávanie dodatočných prísad do motorových olejov
Do motorových olejov v žiadnom prípade neodporúčame pridávať akékoľvek prísady!